vineri, 17 ianuarie 2014

Sensul hilar al vieții ... îl numesc ”eternizarea”


Sensul vieții constă în eternizarea persoanei” 
Dumitru Stăniloae

Doar cei conștienți de valoarea vieții îi caută un sens. Serios?! ... Râd frumos, politicos și scurt când surprind o argumentație de acest fel, când se vorbește despre existență. Argumentație vie? Reală? Cu năduful unei sincerități revoltate? ...
Intrăm în realul vieții cu o grosieră educație religioasă, indiferent de sorgintea ei. Mergem în orb cu speranța că suntem protejați întrucâtva de Divinul. Iubim în orb pentru că ne supunem umanului și ne este de prima oară în toate. Apoi tot prima ... Prima suferință serioasă ne rupe din contextul iluziei. Începe decăderea. Îndoială ... Zvârcoliri ... Întrebări esență despre viață, ... apoi Divinitate ... din nou suferim din lipsa unui răspuns. Raționalul primește curajul renunțării la sine! Cuptoare în topitoria ființei încinse peste limita admisă! Trecem prin diferite stări lichefiate, prindem paloarea aliajelor! Le luăm pe rând și tot nu aflăm răspuns! În noi se deschide neantul și înlăuntrul lui stă Divinul ascuns! Ardem pentru o certitudine mai mult decât orice armată de misionari care exorcizează sau vindecă de lepră! Argumentația eternității unde-i Doamne? Dă-ne ceva de care să ne agățăm ...
Fericiți cei cu Duhul?! ... poate cei agnostici. Și mai (ne)fericiți psihosomaticii atei. Să atingi tehnele în credință sau necredință presupune renunțare. Cum se poate trăi în renunțare fără plauzibilitatea certitudinilor? Ori le ai, ori nu le ai! Cum poți supraviețui acelei stări coroziv-afective în care rațiunea și-a înfipt ghearele fără mila creștină, fără a câștiga câteva certitudini suficiente supraviețuirii? Ieșirea din suferință se face prin luciditate și scepticism. Din acest moment Divinul este musafirul din rostirile agnosticilor și blamatul din rătăcirea expresiei ateiste. Când ajugem în ăst stadiu, unde mai este loc de eternitate? Despre ce vorbim părinte Stăniloae? ”Dumnezeu te-mburde-n rai părinte!” cum urează în graiul lor oșenii, dar pe mine, unul, convingerea în Divinul mi-a părăsit conștiința și eternul devine incert cât pentru mii de sinucideri ...
Îmi place scriitura povățuitoare a părintelui Stăniloae. Îmi plac Țuțea, Boca, Cleopa, Steinhardt, Bastavoi, dar asta nu înseamnă că îi cred și îi aprob în orb, necondiționat. Lectura în credința lor nu m-a îndepărtat complet, este sursa agnosticismului, un soi de salvare de la nietzscheanism sau schopenhauerianism. Să dăm eternității doar ruga pentru lectură și simțire, iar când nu om mai putea, să-i dăm eternității învățătura noastră la torc cu un dram de credință reală, vie, atât de necesară în proba iertării ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu