Suntem ceea ce suntem şi aceasta este singura noastră vină. Ne asumăm
iresponsabil orice eşec, chiar dacă în sinele nostru căutăm cu aviditate
să ne dispensăm de greşeli şi să ne împovărăm semenii cu ele. Vina
individuală ne aparţine şi ştim asta. Ceea ce nu cunoaştem, ceea ce nu
ne oferă nici o certitudine ar fi raportul dintre vina universală şi cea
individuală, atunci când ne asumăm ceea ce suntem.
Mitul "liberului
arbitru", alternativele pe care ni le oferă Dumnezeu, îi determină pe
cei care sunt încrâncenaţi în a nu-şi pierde speranţa crezând în El să
separe păcatul de vină. Păcatul este în aceeaşi măsură ca şi vinovăţia
la îndemâna noastră. Diferenţa provine din modalitatea de asumare a
acestora şi cu precădere din consecinţele care parvin după înfăptuirea
acestora. Deşi la prima vedere ele sunt perfect legate, categoric ele
sunt distincte prin natura percepţiilor. Exemplu: a ucide este un
păcat. Este clar că ceea ce ne-a fost oferit de Divinitate nu avem noi
dreptul să luăm. În acelaşi timp, în faţa legii suntem în culpă. Plătim
aici, plătim şi “dincolo”. Dacă culpa se dovedeşte a fi din imprudenţă
vom fi parţial iertaţi de legiuitori şi ne vom ispăşi pedeapsa faţă de
societate. În casa Domnului vom fi puşi doar în dilemă, între iertare şi
pocăinţă. Adevăratul proces ni-l face conştiinţa. Afectul nu ne iartă.
Afectul este un produs al educaţiei, al evoluţiei şi al compromisurilor.
Afectul este perpetua sursă a mediocrităţii sau calităţii vieţii
noastre. Sufletul fiecăruia a suferit enorm de multe mutaţii şi acestea
se datorează "liberului arbitru". În juru-mi am sesizat de multe ori
această explicaţie: “Dumnezeu te-a lăsat să alegi, ţi-a oferit
alternative. El nu este vinovat de nimic”. Sunt de acord doar cu ultima
parte. Să analizăm corect. Dacă El a creat pământul, omul şi tot ceea ce
reprezintă natura, restul fiind creat prin evoluţia omenirii, atunci
care este meritul Lui? El are vreun merit vis-à-vis de descoperirea
focului, hârtiei, prafului de puşcă, … ? Dumnezeu şi-a pus amprenta
asupra muncii, descoperirilor lui Newton şi Erikson? Atunci tot el şi-a
lăsat amprenta în opera lui Einstein, cel care a făcut următoarea
afirmaţie după ce a văzut dezastrul de la Hiroshima şi Nagasaki: ”două
lucruri sunt infinite, prostia şi universul, dar de univers nu sunt
sigur”. Sunt convins ca voi primi şi replica următoare: “El a creat ceva
bun, omul este cel care a ales să folosească alternativa nefericită a
acestei invenţii”. Mulţumesc, sper să fiţi mai decenţi de atât şi să nu
vă jigniţi, vouă înşivă, inteligenţa. El şi alternativele Lui se află la
baza a tot ceea ce este bun şi rău. Noi suntem vinovaţi doar de
alegerile făcute. Ştim care este vina individuală prin opţiunile
noastre. Atunci vina universală care este? Ea există!? Dumnezeu există!
Atunci, vina universală există! Vina universală ne pune în front cu
păcatele noastre. Vina individuală este în directă relaţionare cu vina
universală. Cea individuală nu se raportează la păcat numai dacă este în
directă relaţie cu vina universală. Există oare un răspuns la
întrebarea “cine este vinovat că s-a produs acea calamitate şi au murit
sute de semeni?”. Credeţi-mă, cunosc răspunsul şi sunt sătul de el. Nu
Dumnezeu ne pedepseşte. Noi ne pedepsim prin alegerile făcute. Noi avem
parte de vina individuală; face parte din noi. Lăsaţi vina universală
să-şi urmeze cursul şi să-şi păstreze discipolii. Sunt adeptul vinei
individuale şi mi-o asum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu