miercuri, 27 noiembrie 2013

Cum să trăiești o fericire a la Tolstoi


Cred ca este momentul invocatei pauze de viață. Să mă ocup mai puțin de mine: pentru asta mai am timp încă o jumătate de viață. Să citesc mai mult decât o fac de obicei și să mă târguiesc la nivelul dialogurilor imaginative cu variile personaje din romane și nuvele, sau de ce nu chiar cu scriitorimea mică sau mare.
Îl consider cel mai mare scriitor al tuturor timpurilor, dar ca orice geniu are și scăpări, ori sincope. Lev Tolstoi afirmă: fericirea este plăcere fără regret”. M-am gândit toată ziua la această afirmație și la argumentele care mi-ar putea fi servite. Plăcere!? Mi se pare cam subțire să identifici o beatitudine intensă cu plăcerea. Adică dacă am o stare de beatitudine gurmandă se numește că sunt fericit, sau mai degrabă încântat și în pragul sațiozității!? Presupunând că  privesc siderat de plăcere pictura unui clasic sau ascult un superb menuet se numește că sunt fericit sau profund impresionat de arte!? Știu că scriitura domnei sale are 100 de ani, dar și la finele secolului XIX și începutul secolului XX vocabularul nu era atât de sărac. Plăcere este un cuvânt foarte generos, dar nu suficient încât să i se poată imputa totul, inclusiv trăirile extreme și rarisime cum este, ca exemplu, fericirea.
Fără regrete!? Cum, cum? Păi să avem pardon; fericirea ca și trăire înseamnă regret, induce regrete pentru că nu durează și imediat ce ai părăsit astă stare se instalează regretul de a o fi pierdut. Fericirea vine la pachet cu regretul; fericirea nu are legătură cu ceea ce avem  în plan material, mai degrabă cu ceea ce este viu, sangvin și ne duce în planul metafizic. ”Fericirea este plăcere fără regret” durează cât o respirație; acesta este și motivul pentru care de foarte multe ori o ratăm, nu o putem identifica.

Ca să trec peste această afirmație cu ușurință trebuie să recunosc și accept faptul că ori sunt prea defect și abisal, sau îmi fac o „lobotomie bahică și-l citesc pe Tolstoi cu aceeași plăcere fără regrete ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu