miercuri, 17 august 2011

(VIII)


Cine posedă cheia libertăţii mele? Cui îi este de trebuinţă înlănţuirea mea? Temniţa gândurilor este atât de îngustă şi anostă încât orice invazie a compasiunii divine ar trebui exorcizată. Sunt obişnuit să trăiesc cu sclavia neputinţei dinaintea destinului; ştiu că sunt plin de anomalii şi toate astea se datorează nimicniciei ăstei lumi, pe care din nefericire dupa adopţie am asimilat-o. Precum un orb adulmec mirosul rânced al pasiunilor care sălăşuiau cândva în mine, acum rupte şi aruncate. Dacă aş fi cu adevărat liber şi mai presus de toate capabil să fac să-mi duc la capăt destinul aş călători pe culmile munţilor cei mai înalţi, pe fundul celor mai adânci ape sau pe întinderea celui mai arid deşert. Dar toate astea îmi sunt interzise; şi cum tot ce îmi este interzis stârneşte în mine revolta raţiunii mă simt cuprins de acele zvârcoliri care chircesc orice rigiditate fermă sau liniştea unei vaste întinderi. Am ajuns să trăiesc pentru că munţii nu se prăvale în ape şi deşertul ştie ce să facă cu libertatea semenilor ...
*

Platon ne-a lăsat ideea dialogului, a comunicării şi a dezbaterilor publice. După 16 secole excelăm în dezbatera nimicului. Suntem indecişi în a defini nimicul, individul, societatea şi mai ales comunicarea. Nu suntem capabili de a atinge măreţia, echilibrul, sinceritatea, onestitatea, puritatea, adevărul, simplitatea, iubirea, deşi ne sunt la îndemână. Cochetăm cu ideea Liberului Arbitru şi evidenţiem minciuna, desfrâul, mândria, ranchiuna, ura, agonia. Păcat că suntem atât de capabili de nimic ...
*
Urăsc până în adâncurile fiinţei tot ceea ce îmi este străin, nu pot avea şi atinge. Nu le urăsc pentru că nu le pot avea, ci pentru că nu-mi sunt de trebuinţă. Un motiv în plus să urăsc îngerii ....
*
Kant afirma că raţiunea este limitată în domeniul cunoaşterii în schimb are o valoare morală în domeniul practic. După două secole Einstein a arătat adevărata valoare a raţiunii şi efectele ei. Acum îmi este simplu a înţelege de ce trebuie să existe Dumnezeu, de ce războiul sfârşitului lumii este spirit vs raţiune ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu