luni, 23 noiembrie 2015

Încă un anotimp în vechiul noi...


         Lumina zilei sosește numai dinspre răsărit. Pentru mine și încă câțiva aidoma mie, pe care însă nu-i cunosc, ziua începe înspre apus. Orașul începe să palpite la vremea în care noi suntem mult prea obosiți de la preaplinul iubirii. Cafenelele orașului se pregătesc de noi idile sau le adăpostesc pe cele vechi. Nici una dintre vechile iubiri nu sunt mai în etate de o zi, o luna sau un an. Iubirile vechi se păstrează în șemineul unei sufragerii venerabile sau în albumele foto alb-negru. Uneori mă mai surprind din tranzistorul vechi de pe pervazul ferestrei din bucătăria apartamentului nostru. Când vreo odă închinată iubirii sparge liniștea bucătăriei mă apropii de geam, îmi sprijin fruntea de sticlă și simt cum vibrația muzicii mă pătrunde prin riduri, coboară în rama privirii și-n umeri pentru ca apoi s-o pierd prin palmele răsfirate pe sticlă. În timpul pe care sunetul și-l asumă pentru a se-ntoarce la sursă, îmi cobor gândurile în forfota străzii. De aici de sus, din habitatul iubirii noastre, și numai în momentele de singurătate, orașul îmi pare disecat, analizat de miile de pași apăsați pe caldarâmul străzii, sfârtecat de graba celor ce-și doresc tot mai mult. Parcă aș asista la o necropsie, pentru că în măruntaiele străzii, fiecare își caută un loc cât mai în față pentru a vedea sau a primi un rol în spectacolul vieții.  La fel se întâmplă și în cafenelele aliniate în straja străzii, diferența fiind doar de aroma, de gust, de savoarea cu care viața este absorbită. Tutunul, cafeaua, cognacul schimbă viziunea asupra vieții, asupra celor cu care suntem atunci. Tocmai de aceea iubirile din cafenele nu sunt mai vechi de o zi, o lună sau un an; cele care depășesc anul au aroma unei nostalgii târzii, conservate în încrengătura viciilor momentului. Acum, citindu-mă, ai aflat de ce te-am păstrat în bucătăria veche, în tranzistorul fixat de lenea atemporală a timpului pe pervaz, în șemineul nefuncțional de atunci - de la ultima ta venire aici -, în praful barului mobil, în mirosul tău impregnat în așternuturi. Când cobor în cafeneaua de vizavi nu te iau niciodată cu mine. Prefer o carte, tutunul, cafeaua și eventual un cognac. Pe scurt: prefer o carte și pe mine cu viciile mele. Cognacul, numai dacă amurgul mă prinde în cafenea. Îmi place când revin în casă. Ești acolo, omniprezentă, grijulie, darnică, iubitoare. Mereu ai grijă de nostalgia mea cât lipsesc de acasă. Ultimul tău telefon m-a făcut să mă reîndrăgostesc de tine. Nu mai știu când a fost, azi, ieri, ultima zi a toamnei anului trecut sau penultima zi a toamnei de acum doi ani, dar sunt pregătit pentru ce m-ai rugat: ”Desfundă și tu hornul șemineului că vin. Nu apela la un coșar că omul îți va aduce un noroc incompatibil cu cel pe care eu, iubindu-te, ți l-am adus mereu. Și nu vin singură, dragul meu. Vin în același timp cu mirosul și gustul merelor coapte. Păstrează-mi și mie din cognacul tău vechi de treizecișicinci de ani, cel pe a cărui vârstă sper să o depășesc încă locuindu-te...”.     
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu