joi, 20 octombrie 2011

Conținutul unui om



A trecut aproape o săptămână de când m-am oprit din scris. Nu a fost nimic legat de lipsa de inspirație sau timp și nici nu m-am răfuit cu mine într-o criză de identitate. Am preferat să mă gândesc la ceea ce am scris până acum și la tăcerile pe care mi le-am impus de-a lungul vremii. M-am recitit în diagonală și mi-am ascultat gândurile revoltate de toate trăirile mele expuse public sau păstrate în anonimatul ființei. Am petrecut mai mult timp cu fiica mea de aproape doi ani și mă minunam de simplitatea geneticii. Posedăm aceeași sangvinitate și aciditate, suntem bântuiți de aceleași nevroze și pasiuni, avem o doză comună de încăpățânare, aroganță și orgoliu și știm să obținem la fel de ușor iertarea pentru orice neghiobie comisă. Diferența este că ea se mai poate schimba, are viața înainte și tehnica avansată în avantaj, eu nu.
Algoritmul după care Dumnezeu a creat această lume nu poate fi înțeles de nici un muritor, el poate doar să creadă fără a cerceta și astfel să-și asigure liniștea afectivă; este cea mai simplă formă de conviețuire cu sinele, umanitatea, viața și spiritualitatea.
Săptămâna trecută, o persoană foarte dragă mie îmi spunea că ” ... tu și în revoltă și cearta cu Divinitatea ai găsit modalitatea să trăiești, să fii viu, ceea ce mie și multora ne lipsește”;  un fel de a-mi spune ”ți-ai dat un sens vieții!”. Această afirmație a fost unul din motivele majore pentru care, deși ardeam de dorința de a defula și a scrie, am ales să tac pentru câteva momente prelungi din timpul rămas mie. Mi-am adus aminte că am început prima mea lectură serioasă, trecând dincolo de lectura obligatorie din școală generală, cu ”Război și pace” a lui Lev Tolstoi; aveam 12 sau 13 ani și îmi amintesc de acel raft din biblioteca părinților din care mă ademeneau cele cinci volume pe cotorul cărora trona scris cu majuscule ”Romanul secolului XX”; în acel an citisem tot ce aveau părinții mei din acea colecție: Faulkner, Carpentier, M. Mitchell, Hemingway, Gherasimov, Foles, E. Sabato, etc. Categoric mi se frânse copilăria; la acea vreme, deși nu înțelegeam mare lucru din acea literatură, din mine se scurgea inocența, în suflet mi se forma un vid și concomitent, rațiunea îmi construia o punte care îmi folosește și astăzi pentru a traversa hăul dintre mine și umanitate. Ajuns la adolescență, într-o lume imaginară mă certam în replici cu Cioran, Heidegger, Kant și Kafka; îi dezprobam și înfieram public pe Nietzsche și Freud spre amuzamentul celor mai înțelepți și titrați. Acele vremuri s-au întors săptămâna aceasta în mine și recitindu-mă am realizat că toți ”prietenii” și ”dușmanii” mei din literatură nu mi-au fost mai utili decât Creangă sau Caragiale; toți laolată se regăsesc în această diformă și acumulată masă culturală, m-au ajutat să-mi definesc un stil de lectură și scriere. Puțini dintre ei, și aici i-aș aminti doar pe Tolstoi și Cioran, poate prea puțin Dostoievski, m-au învățat să trăiesc la limită, să mă accept și să mă educ în acest stil de viață ales să-l trăiesc până la capăt. De la Cioran m-am ales cu fatalitatea, Dostoievski mi-a împrumutat ceva din suferința omului și Tolstoi m-a formalizat și obișnuit cu pragmatismul și instinctualitatea ființei.
Redescoperindu-mă printre rândurile scrise în ultimii 20 de ani nu m-am putut abține a nu râde de unele paradigme, de a nu remarca pe alocuri banalitatea. Dar ceea ce mă bucură și m-a determinat să nu renunț este acea sangvinitate, de noblețea argintului viu, pe care o regăsesc în fiecare eseu, proză sau poem ratat. Sunt atât de viu încât mă doare fiecare trăire; sub fiecare cicatrice a afectului respiră un suflet cândva foarte drag mie , acum uitat și îngropat. Sunt atât de viu încât vibrez seismic la fiecare nelegiure umană nepedpsită de Dumnezeu; sincer, cumva Îl simt că nu mai poate duce. Nici moartea nu-și permite încă să-și piardă timpul cu mine; tocmai de aceea trebuie să continui, să scriu, să trăiesc, să rămân viu, să-mi desăvârșesc menirea, să-mi întregesc conținutul ...  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu