Se impune o
întrebare: suntem mai generoși cu sinele sau cu semenii? Într-o normalitate prima
exprimare o are natura. În natura noastră egosimul ocupă un loc esențial. El
conține parte conștiință, parte instinct de conservare, parte trebuința unui
mai bine. În firescul firii ne preocupă mai mult decât orice propria persoană,
implicit bunăstarea noastră. În esența ființei știm cu exactitate ceea ce ne
este de trebuință și prin rațiune căpătăm metoda. Din acest punct începe
diferențierea. Ne putem trata trebuințele cu indiferența bunului simț sau cu
lipsa de scrupul a invidiei și egoismului.
Omul poate pune în
aplicare cele mai atroce gânduri fără sentimentul remușcării, precum fiara
dominată de instinctul supraviețuirii. În această situație putem vorbi despre o
generozitate nemărginită față de sine, dar cu certitudine această generozitate
nu este percepută ca atare nici măcar de subiectul în sine. Omul instictual nu
se va putea privi dincolo de propria-i devenire, adică obiectul unui scop. Darwinistul
nu-și va negocia niciodată virtuțile pentru că nu le deține. Sunt cei mai
aplecați spre autodistrugere; nu aici este păcatul, ci în faptul că
predispunerea lor spre distribuirea eșecului este inevitabilă.
Omul căutărilor, aplecat
înspre aflarea propriei identități, este cel mai asumat. Atent la detalii,
priceput în meșteșugirea unei rațiuni supuse logicii, el va știi să acorde
atenția cuvenită celor cu care interacționează. Își poate negocia inclusiv
umilința ori smerenia; se poate împăca cu eșecul dar și cu succesul, împărțind
laurii prin știința aceleiași rațiuni. Nu va refuza nici o provocare care-l
implică afectiv și mai ales rațional. Generozitatea lor este una firească, dar
mereu în spatele acestei generozități se va afla și nevoia tacită a unei
recunoașteri.
Omul spiritual se
hrănește cu generozitate. Nici măcar sinele nu-i mai aparține. Singurii capabili
de înțelegere și compasiune necondiționată, pentru că nu au niciun soi de
așteptări. Nu emit judecăți și acuze; sunt capabili de iertare, acordând-o
inclusiv fariseilor. Pot fi identificați adeseori cu conștiința. Impasibili în
fața oricărei zvârcoliri și isterii, se autodepășesc anulându-și limitele.
Omul din mine nu
are nimic în afara sinelui. În trecut instinctual, apoi robul căutărilor, în
prezent dedicat concretului. Despre viitor nu risc verdicte, dar mă tem că
niciodată spiritual ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu