Socrate despre sinele propriu: "Ceva neatins de
toate evenimentele vieții. Neatins nici chiar de memorie sau de modelul schimbător
al preocupărilor care îl definesc pe individ. O scânteie eternă, separată de
orice efemeritate".
Dacă aș fi contemporan lui Socrates l-aș ruga să
definească sinele. Sine poate însemna conștiință, cuget liber, fire, înlăuntrul
meu. Mai pot găsi câteva definții dar deja m-am plictisit numai
documentându-mă. Mă îndoiesc sincer de răspunsul meditativ al filozofului grec.
Nu există persoană care să nu fi simțit, sau măcar crezut, că a trăit iadul, că
a trecut printr-o cumplită suferință. Cum poate sinele suporta nealterat o
trăire dusă la paroxism? Orice dramă, cu precădere personală, ne influențeză,
motivându-ne în plus să-i supraviețuim. Dezamăgirile sunt rezultatul unui trecut
recent, tumultos. Memoria este mai prezentă decât starea de incertitudine care
definește prezentul și până la atingerea indiferenței, a uitării, totul se petrece într-o tăcută și apăsătoare solitudine.
Amintirile blochează evoluția la orice nivel, iar suferința ca trăire va
străbate ființa până în cele mai ascunse unghere. O putem simți în toți porii, în articulațiile
decalcifiate, în poticnirea exprimării viscerale. În vârtejul format suferința
pătrunde conștiința și ne definește acțiunile. Mă întreb cum poate supraviețui
sinele unei astfel de încercări, când metaforic vorbind, totul se reduce la
contopirea dintre flăcările iadului din tine și lacrimile care curg nestăpânit,
iar între ele suntem noi cu sine cu tot? Scânteie eternă poate fi sinele,
pentyru că rămâne viu. Mai mult decât atât, după astfel de experiențe sinele se
călește și capătă rațiuni. Sinele nu se va dezice niciodată de noi, dar va
separa afectul de rațiune și spirit. Îl vom regăsi la nevoie la intersecția ăstor
trei structuri definitorii omului. Greu cu Socrate, dar și mai greu cu mine,
atunci când argumentația suferă ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu